Makkelijk Meer Water drinken (7 tips)



Water drinken is belangrijk. Zeker als je wilt afslanken en afvallen. Dat weet jij. Dat weet ik. Maar iedere dag genoeg water drinken is ook niet altijd even makkelijk. Het schiet er vaak bij in. Je vergeet het of je vindt water gewoonweg niet zo lekker. In dit blog geef ik je 7 tips hoe je toch makkelijker iedere dag genoeg water drinkt.

Uitdroging sneller dan je denkt

Uitdroging gebeurt als je lichaam niet zoveel water in zich heeft als dat het nodig heeft. Zelfs als je niet sport bijvoorbeeld verlies je toch vocht. Elke dag verlies je namelijk  water door je stoelgang, ademhaling, transpiratie (vooral zware inspanning) en urine. Je moet dit waterverlies dan ook weer aanvullen door het drinken of eten van voedingsmiddelen die water bevatten. Doe je dat niet, dan kun je klachten van de uitdroging krijgen.

Klachten uitdroging

Volgens onderzoek is er niet veel nodig om de gevolgen van uitdroging te voelen.  Denk aan symptomen als:  dorst, hoofdpijn, spierkrampen, obstipatie, droge huid, minder goed zien, duizelig en versnelde ademhaling en hartslag. Daarnaast heeft een tekort aan water ook invloed op je hersenen en het:

  • Je stemming beïnvloedt
  • Je cognitieve en motorische vaardigheden vermindert
  • Je gevoeliger maakt voor pijn
  • Je geheugen en concentratie verslechtert


Lees ook:
BLOG Hoeveel water moet je per dag drinken?

Voordelen water drinken

Water is als een soort olie voor het lichaam. Het maakt van je lichaam een soepel lopende machine.  Het reguleert jouw stofwisseling, helpt bij het wegspoelen van afvalstoffen, regelt je inwendige temperatuur, geeft energie aan de spieren,  laat blessures beter genezen en houd je alert.

Ondanks alle voordelen kan het dus goed zo zijn dat je moeite hebt met water drinken. Daarom heb ik hieronder 7 gouden tips voor je.

Lees ook: BLOG 10 verrassende voordelen van water drinken

Tips meer water drinken

Tip 1 Start de dag met water
Drink ’s morgens als je net wakker bent geworden gelijk 2 glazen water en drink 1 glas ’s avonds voor het slapen gaan. Op die manier heb je je metabolisme gelijk een boost gegeven en word je ook gedurende de dag sneller door je lichaam gewaarschuwd als je dorst hebt.

Tip 2 Koop waterfles
Koop een waterfles die je gedurende dag steeds weer bijvult. Neem een fles die je mooi vindt en die prettig aanvoelt. Het wordt namelijk makkelijker om eruit te drinken als je er een goed gevoel bij hebt en als je hem speciaal hebt uitgezocht op zijn looks.

Tip 3 Niet te grote fles
Als je een fles koopt let er dan op dat je niet een te grote fles koopt. Als je langzaam drinkt dan werkt het demotiverend om te zien dat je je fles van 1,5 of 2 liter alsmaar niet op krijgt. Koop je een kleinere fles dat is dat effect juist andersom. “Yes weer een fles leeg; snel weer bijvullen”

Tip 4 Vaste tijden
Het is makkelijker om aan je hoeveelheid per dag te komen als je op vaste tijden drinkt. Denk aan ’s morgens als je op staat, in iedere pauze, voor de lunch, voor het avondeten en iedere keer nadat je naar de wc bent geweest. Zonder het al teveel te hoeven onthouden, drink je dan gedurende de dag en bij elkaar opgeteld wordt het veel.

Tip 5 Opleuken smaak
Vind je de smaak van water niet lekker of komt het op een gegeven moment je neus uit? Je kan dan je water ook wat oppeppen met een smaak. Ik bedoel geen aanmaaklimonade maar natuurlijke stoffen die geen extra calorieën of suiker bevatten. Denk aan fruit zoals aardbeien, meloen, limoen, grapefruit of kruiden zoals lavendel, munt & gember.

Tip 6 Gebruik een App
Er zijn verschillende apps te downloaden in de Play Store of Apple Store die je helpen herinneren dat je water moet drinken. Je vindt ze onder namen als Drink Water of Waterherinnering of Water drink reminder. Daarnaast is er een app die heet: Plant Nanny waarbij je door water te drinken een virtuele plant laat groeien en verzorgt. Dit soort apps zijn mooie geheugensteuntjes.

Tip 7 Niet te koud
Drink je water niet ijs en ijskoud. Het verschil tussen de temperatuur van het water en het lichaam is dan zo groot, dat het lichaam alle zeilen bij moet zetten om dat koude water te verwerken. Dat kan resulteren in het gevolg dat jouw lichaam niet snel weer aangeeft dorst te hebben. Het is beter om water op kamertemperatuur te drinken.

Tip 8  Water in je voeding
Wist je dat 20% van je waterinname afkomstig is van het voedsel dat je eet. Veel voedingsmiddelen, zoals watermeloen en spinazie, bevatten 90% van het gewicht aan water en kunnen jouw waterinname drastisch verhogen. Andere groenten en fruit met een hoog watergehalte zijn: sinaasappels, meloen, grapefruit, Romeinse sla, groene paprika’s, selderij, komkommers en tomaten. Door meer van dit soort groenten en fruit te eten, krijg je “automatisch” meer water binnen.

Wil je graag centimeters verliezen? Weer in die mooie broek kunnen? Of juist je spieren versterken waardoor je letterlijk strakker in je vel komt. Dat kan met onze Biostimulatie apparaten van Ultratone. Wil je het uitproberen? Kom naar ons en boek een gratis proefbehandeling.

Je vindt onze Feel Good Studio aan de Grote Molenstraat 3a in Elst. Je gratis proefbehandeling kun je boeken via onze website www.feelgood-studio.nl of door ons te bellen op: 06 – 239 461 89

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll naar top