Hoeveel water moet je per dag drinken?



8 glazen, 1,5 liter, 2 liter? Overal hoor en lees je verschillende dingen over hoeveel water je per dag zou moeten drinken. Je raakt er danig van in de war. In dit artikel ga ik hier verder op in en geef je een methode waarmee je makkelijk precies kan uitrekenen hoeveel water jij per dag moet drinken.

Veel meningen

Het lichaam bestaat uit ongeveer 60% water. Je verliest voortdurend water uit je lichaam, voornamelijk via de urine en het zweet. Je moet dis voldoende drinken om uitdroging te voorkomen.

Er zijn veel verschillende meningen over hoeveel water u elke dag zou moeten drinken. Gezondheidsautoriteiten raden vaak acht glazen aan, wat overeenkomt met ongeveer 2 liter. Dit wordt ook wel de 8×8-regel genoemd en is zeer gemakkelijk te onthouden. Sommige gezondheidsexperts geloven echter dat je de hele dag door constant water moet drinken. Zelfs als je geen dorst hebt.  Zoals bij de meeste dingen is dit afhankelijk van de persoon. Veel factoren (zowel intern als extern) hebben uiteindelijk invloed op je behoefte aan water.

Water drinken belangrijk

Veel mensen beseffen niet hoe belangrijk het is om elke dag genoeg water te drinken en hoe het zowel je gezondheid als je inspanningen kan beïnvloeden. Water is als een soort olie voor het lichaam. Het maakt van je lichaam een soepel lopende machine.  Het reguleert jouw stofwisseling, helpt bij het wegspoelen van afvalstoffen, regelt je inwendige temperatuur, geeft energie aan de spieren,  laat blessures beter genezen en houd je alert.

Lees ook: BLOG 10 verrassende voordelen van water drinken

Hoeveel water; rekenhulp

Maar hoeveel water is nu eigenlijk genoeg? Hieronder leg ik je uit hoe je kunt berekenen hoeveel water je per dag moet drinken.

  1. Je gewicht: De eerste stap om te weten hoeveel water je elke dag moet drinken is om je gewicht te kennen. De hoeveelheid water die iemand zou moeten drinken, hangt af van zijn of haar gewicht. Dat is logisch want hoe meer iemand weegt, hoe meer water hij of zij nodig heeft om te drinken. Een man van 95 kilo of  en een vrouw van 75 kilo hebben elk andere dagelijkse hoeveelheden water nodig.
  2. Vermenigvuldig dit 0,3: Vervolgens doe je je gewicht x 0,3 om te bepalen hoeveel water je dagelijks moet drinken. Bijvoorbeeld: als je 92 kilo weegt dan moet je dat vermenigvuldigen 0,3 en die hoeveelheid water moet je drinken.
  3. Speciale omstandigheden: Soms zijn er speciale omstandigheden waarbij je veel meer moet drinken dan normaal. Ben je ziek en heb je koorts dan verlies je meer vocht en dat zal je aan moeten vullen. Hetzelfde geldt als je heel fanatiek sport. Door het intensieve sporten zweet je veel meer en verlies je wel 1 extra liter vocht per uur. 

Teveel water is ook niet goed

Je kan ook teveel water drinken. Teveel water drinken is ook niet goed. Drink je echt extreem veel water en snel achter elkaar dan kan je een watervergiftiging krijgen. Je nieren kunnen namelijk 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken.
Wil je naast water drinken ook op specifieke plekken graag centimeters verliezen? Afslanken en je huis verbeteren? Of juist je spieren versterken waardoor je letterlijk strakker in je vel komt. Dat kan met onze Biostimulatie apparaten van Ultratone. Wil je het uitproberen?
Kom naar ons en boek een gratis proefbehandeling


Je vindt onze Feel Good Studio aan de Grote Molenstraat 3a in Elst. Je gratis proefbehandeling kun je boeken via onze website www.feelgood-studio.nl of door ons te bellen op: 06 – 239 461 89

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll naar top